Fortsätt till huvudinnehåll

Vinnare av boken Flyktsoda skriven av Marcus Birro

Söndagen den 24 januari 2010 sappade jag som vanligt mellan TV-kanalerna för att hitta något att vila ögonen på. Jag stannade vid Bingolotto, där Lotta var i färd med att prata om gott och blandat med Marcus Birro i soffan.

Det finns mycket positivt att säga om Birro, bland annat att han är en mycket bra radiopratare och en sann "fotbollsidiot", som många andra runt omkring mig.

I detta program utlystes iallafall en tävling. Tittarna uppmanades att gå in på Bingolotto.se och skriva en dikt med tema vinter. Sagt och gjort, när Lotta hade pratat klart med Birro förflyttade jag mig från TV:n till datorn och skrev några rader, som jag tänkte att Birro skulle gilla. Jag tror att det var han som skulle utse vinnaren/vinnarna.

Det här deltagandet i tävingen har fallit i glömska hos mig, tills igår när jag hittade ett dokumnet på min dator vid namn "Det sticker i mina kinder", i min bröllopsmapp på skrivbordet. Och där var den....dikten som jag skrev för ett halvår sedan snart.

Det sticker i mina kinder
Och knastrar under mina skor
Jag fotar rimrost med minnet
För min mobilkamera är borta

Stickandet i kinden är kylans förtjänst
Knastrandet under fötterna gör det värt
Med mitt minne fotograferar jag rimfrosten
Min mobilkamera är trasig, så jag berättar
För mamma hur det ser ut, istället för att skicka ett MMS

Fotograferar rimfrosten med minnet
Lägger till en ljudeffekt
Knastrandet under mina fötter
Barfota – tokiga jag
Fotograferar rimfrosten med minnet


Efter en lång dag i skolans tjänst - sista dagen för eleverna innan sommarlovet - skolavslutningen och fest för våra 9:or, så hittar jag ett tjockt brev i postlådan från Folkspel. Det visade sig att jag vann boken Flyktsoda tack vare min dikt. Kul! Gissa om jag blev överraskad. Märkligt att jag hittade dikten på datorn igår och blev belönad idag.

Kanske kommer Flyktsoda vara en av de bästa böcker jag läser i sommar?


Tystnaden över Sverige är tystnaden av miljoner sammanbitna käkar.
Människor tiger hellre än att bli avslöjade som svaga.
Det kan vara svårt att erkänna sitt behov av tröst, att sträcka sig efter en hjälpande hand, att urskilja ett leende i vimlet.
Människor är som du.
Visst är det läskigt?

Lukas Destino är en tämligen misslyckad skådespelare som får chansen att resa ut på en större turné med teatersällskapet Seger.
Han har staplat nederlag på hög rätt länge.
Han är alkoholiserad men det verkar inte vara något som förstör särskilt mycket.
Ett fyllo är också som du.
De utslagna lever tätt inpå, i lägenheten intill.
Enda skillnaden är att dom lever utan skal, utan skydd.
De är inga ömkliga stackare…men inte heller endast nerpissade vrak på parkbänken.
Det som förenar oss alla är oändligt mycket mer än det som skiljer.

Turnén blir för Lukas Destino en resa och en tid när möjligheten att välja ställer sig på glänt.
Men går det att välja, och hur förlikar man sig med att vara en medelmåtta?
I en tid som föraktar svaghet och rädslor måste en sådan som Lukas Destino göra vad han kan för att kunna stå emot och hålla sig vid liv.

Romanen FLYKTSODA är Marcus Birros version av vad som finns på botten av var och en av oss och är både svart och fylld av tröst.


Snart midnatt! Sova? Det är en dag imorgon också!

PS Vi ska säga ja till varandra i kyrkan på lördag! Bara 3 dagar kvar! DS

Kommentarer

Anonym sa…
Grattis till boken och lycka till på DIN STORA DAG imorgon!
Många kramar och lyckönskningar från Maria H

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e