Fortsätt till huvudinnehåll

En annorlunda jul i vår by, 3 december 2016


Det är lördag morgon och Lina sitter på sitt rum och skriver i sin dagbok. Snart ska hon gå med Frida och hennes mamma Trine till Lerdala Lanthandeln och köpa lördagsgodis. Hon tittar på datumljuset, som snart brunnit ner så mycket att siffran två är på väg att försvinna. Lina funderar på vad hon ska skriva i sin dagbok. Hon skriver:
Kära dagbok!

Idag är det lördag. Jag, Frida och Trine ska gå till Lanthandeln och handla godis. Det är fint väder idag, men det är ganska kallt. Trine brukar inte följa med oss och köpa godis. Hon ska följa med idag för att hon ska sätta upp en lapp på anslagstavlan. Hon vill starta en kurs i församlingshemmet. Hon ska prata om kost och motion Hon vill hjälpa andra att komma igång och träna och äta nyttigt.
Nu måste jag skynda mig för snart är kl. 13.00 och då ska jag träffa Frida och Trine vid busshållplatsen.
Kram Lina
Lina blåser ut datumljuset och nu syns inte siffran två längre. När hon kommer ut gnistrar snön i solljuset. Frida och Trine väntar på henne vid busshållplatsen. Trine är väldigt pratglad. Lina tycker att hon pratar roligt för hon sjunger nästan när hon pratar. Hon pratar en blandning mellan norska och svenska. Lina och Frida hälsar bara på varandra och sedan får de höra allt om Trines planer för hennes kurs. Hon ska ha föreläsning, matlagningskurs och sedan ska hon försöka få med sig medlemmarna på stavgång flera gånger i veckan, så att de kommer igång med sin träning. Lina och Frida nickar och lyssnar.
- Min kurs börjar på tisdag kväll, säger Trine. Jag ska föreläsa om kost och motion och sedan tänkte jag att vi skulle tillaga broccolisoppa.
- Mamma, snälla, kan inte vi få vara med, säger Frida.
- Nej, nej, ni kan inte vara med på kursen. Men ni får gärna vara med och leka i rummet bredvid, men kom inte in och störa, säger Trine.
- Vi spela bordtennis, som vi gjorde efter julbasaren förra året, säger Frida. Hon ler och tittar på Lina.


Snart är de framme vid Lanthandeln och Trine stannar vid anslagstavlan vid entrén och sätter upp lappen om kursen. Lina och Frida går in handlar godis och pratar med Gullan. Trine berättar för Gullan om sin kurs och när Lina och Frida ska betala, så får de var sin klubba av Gullan.

När de kommer ut från Lanthandeln, så kommer Nisse i Svängen gående och bredvid honom går hans katt. Lina, Frida och Trine hälsar på Nisse och Nisse hälsar tillbaka. Lina tycker inte alls om vad Linus, Fredrik och Felix gjorde mot Nisse igår. Hon önskar att hon kunde få dem att sluta vara dumma mot Nisse.

Nisse i Svängen
Nisse och hans katt Maja njuter av det fina vädret. Nisse tycker att det ska bli roligt att prova om hans nya idé kommer fungera. Han funderar inte på vem det var som lämnade fiskelinan fastknuten i hans fönster. Han är glad att någon knöt fast den där för annars hade han ju aldrig fått sin idé.
När han kommer in i lanthandeln ser han att Gullan blir glad. Maja får stanna utanför, eftersom Gullan förklarat för Nisse att det finns några som handlar hos henne, som är allergiska mot katter.
- Idag vill jag köpa fiskelina. Har du det? frågar Nisse.
- Fiskelina finns här, säger Gullan och går till en av hyllorna.
- Fint, säger Nisse och ler.
- Ska du till Lången och fiska? undrar Gullan.
Nisse skakar på huvudet och Gullan tittar på sin gamle vän. Hon förstår att han börjat arbeta med något igen. Hon blir nyfiken.
- Vad ska du då ha fiskelina till? frågar Gullan.
- Det får du se på julafton, säger Nisse.
- På julafton? säger Gullan och skrattar.
- Eller förresten, jag kan visa dig, när jag är klar med de första exemplaren, säger Nisse och ser nöjd ut.
- Det blir 79 kr, säger Gullan.

Nisse tar fram sin plånbok ifrån fickan på de blå snickarbyxorna och när han ska ta fram en hundrakronors sedel, så ramlar det ut lite torkat gräs från plånboken.
- Jaså, du samlar fortfarande på hö i plånboken, säger Gullan och skrattar.

Nisse betalar och Gullan ger honom växel tillbaka. En krona och en tjugokronors sedel.
- Jag ser framemot att se ditt nya projekt. Kan jag kika förbi på lördag innan jag ska till kyrkans syföreningen och förbereda för julbasaren? frågar Gullan.
- Jag sätter på kaffe, säger Nisse.

När Nisse går ut ifrån Lanthandeln hör han hur Maja fräser och när han tittar på henne så skjuter hon rygg och Nisse undrar varför hon är så upprörd. Då ser han att Benny, Gullans son, står och tvättar sin blå minibuss och han förstår att Benny sprutat vatten på Maja. Hans katt avskyr vatten. Nu har Nisse bråttom hem för att prova sin nya idé.

Benny och Gullan
Benny bor tillsammans med mamma Gullan i ett hus bredvid Lanthandeln. Benny har tagit sovmorgon idag. Efter frukosten började han tvätta och städa sin minibuss. När han städat klart bussen, så klappar han den på motorhuven och sedan går han in till sin mamma i Lanthandeln.
- Trine var här och satte upp en lapp om en kurs, säger Gullan när Benny kommer in i Lanthandeln.

Benny börjar läsa på lappen på anslagstavlan:
”Ät rätt och träna mer"
Kurs i församlingshemmet tisdagen den 6 december. Trine Grinnstad”
Benny tar upp sin mobiltelefon för att ta ett foto på lappen, men det är svårt för honom att hitta ikonen för kameran i mobiltelefonen. Han muttrar och svär, men till slut hittar han den och tar ett foto.
- Ska du vara med på kursen, undrar Gullan.
- Vi får se morsan, säger Benny också stannar han och pratar en stund med sin mamma innan det är dags för honom att gå tillbaka till huset och se en fotbollsmatch på TV.

Målad av Olivia, årskurs 3, Göteborg





Visst har Gullan gjort det julfint i skyltfönstret på Lanthandeln.



Tror du att Benny kommer att vara med på Trines kurs?

Vad tror du att Nisse har fått för idé?



Vi ses imorgon!








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e