Fortsätt till huvudinnehåll

Parfymen

Med nedsänkt huvud äntrade hon världen. Ett enda nedsättande ord skulle få henne på fall nu. Det visste hon. Skölden, det försvar hon byggt upp mot omvärlden, hade vittrat sönder. Förintats. Ljuset inom henne hade slocknat och hon famlade förtvivlat i mörker.

Hennes själ ville säga: Du har varit med om värre. Denna gång var annorlunda. Det fanns inte en enda cell i hennes kropp som orkade lyssna. Smärtan var för svår och perspektivet för snävt. Hon förmådde sig inte längre sätta avgrundshålet i relation till andra upplevelser som fått henne att ifrågasätta sin existens. Hon såg ner på sina fötter, som om de tillhörde någon annan. Ett steg till? viskade hon.

Julruschen var i full gång. De stressande människorna övertrasserade sina konton och innerst inne visste de att de inte kunde köpa relationer. Det krävdes mer än pengar för att en människa på djupet skulle bry sig om en annan människa.

Den exklusiva parfymen brände i fickan på hans svarta stora jacka. Han hade haft handen på den sedan han köpt den. Han var inte den sparsamma typen, hade aldrig varit det, skulle aldrig bli det. Han var inte heller en smidig människa i interaktion med andra. Orden som kom ur hans mun kom ofta olägligt. Ogenomtänkt. Det var som om han alltid befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Han upplevde inte att det var något han kunde påverka. Han såg det mer som otur. Dålig start i livet. Ansträngde han sig blev det bara värre. Han såg sig hellre som den stöddiga typen än den bortgjorda, men ibland insåg han att det ena inte uteslöt det andra.

Han lämnade Nordstans parkeringshus kl. 12.15 tisdagen den 24 december 2014. Parfymen fanns nu på passagerarsätet i hans nedsänkta, svarta Subaru. Från sätet i skinnimitation stirrade den otäckt upp på honom. Hånade honom nästan.

På hemvägen mötte han en och annan fullastad familjebil. Stressade föräldrar och förväntansfulla barn. De åkte från hus till hus och hämtade julklappar, som barnen inte behövde. Fia med knuff vid en sprakande kamin hade gjort dem gott. Han svängde av mot Angered strax innan Angeredsbron och med Bohus som slutdestination lutade han sig tillbaka och skruvande upp volymen, så att basen fick sätet att vibrera. Trafikljuset slog om till grönt och han växlade upp och gasade på, men något fick honom att tappa fattningen.

Hon visste inte hur länge hon stått där i snöblasket. En och annan bil hade passerat, men hon gjorde ingen större notis om dem. De tillhörde den värld hon bestämt sig för att lämna. Hon rös till och blickade ut över vattnet, såg E6:an ringla sig uppåt norr. Det var julafton, men det bekom henne inte. Varje dag var den andra lik. Den här dagen skulle definitivt bli annorlunda.

Motorljudet från Subarun gjorde honom beslutsam. Dagens datum motiverade honom. Han hade stannat bilen på bron och lät motorn vara igång. Han kände hur adrenalinet pumpade i kroppen och han visste inte hur han skulle få henne på bättre tankar, men han visste att det var den enda tänkbara utgången. Han skulle få henne att ändra sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e