Fortsätt till huvudinnehåll

Vägen fram - del 15 av 24

Jag har verkligen sett framemot en ny dag och ett nytt brev, men så inser jag att det är lördag. Det är verkligen en enorm besvikelse. Hur ska jag kunna få Harrys brev på en lördag? Jag hinner knappt känna besvikelsen sprida sig i kroppen förrän jag hör någon öppna brevinkastet på min ytterdörr. Till en början blir jag illa till mods. Har han tagit sig in genom vår låsta port? Vad är detta för man? Det känns så obehagligt att jag låter brevet ligga där på hallmattan.

Några timmar senare känner jag mig ändå smickrad över att han gjort sig besväret att komma hit för att lämna ett brev till mig på en lördag förmiddag. Jag går ut i hallen och hämtar brevet. Hans första brev var kort och ganska tråkigt i jämförelse med hans roliga och uppfinningsrika inköpslista.

"Kära Margot!
Vilken ära att bli mormor. Jag är själv farfar till två små pojkar, Liam och Leon. De är tvillingar och fyller 4 år i januari. Stolt farfar!

Tro det eller ej, men jag är lika gammal som min folkvagn. Vi tillverkades 1948. Jag borde väl stå still precis som folkvagnen, men det är svårt att sluta arbeta. Jag kommer arbeta tills jag stupar. Till vardags kör jag Volvo. Folkvagnen kommer bara ut på grönbete om sommaren. Vore trevlig om du ville åka med på en åktur till sommaren.

Jag föddes ute på öarna, som vi säger. Björkö, närmare bestämt, så favoriträtten måste nog ändå vara stekt sej med dillsås. Min far var fiskare, så det var många fiskar för mamma att tillaga. Jag flyttade till fastlandet i unga år, för att jobba på varvet, men kom alltid hem på söndagsmiddag för att avnjuta en god fiskrätt.

Inte ska du sitta ensam på julafton. Jag ska hem till min son och hans familj på julbord och lämna några julklappar, men om du vill kommer jag gärna och gör dig sällskap på eftermiddag och kvällen.

Ja, självklart måste vi ju ses innan dess. Jag förstår mycket väl om du inte vill fira jul med en främling, men ge mig en chans. Mitt förslag är att vi träffas i möjligheternas affär, där du fann min inköpslista, så handlar vi tillsammans. När vi kommer till kassan får du avgöra om vi ska "gå hem till mig, eller hem till dig, eller var och en hem till sitt". Ja, du kanske har hört Magnus Uggla. En väldigt fin låt. Du får bestämma dag och tid. Jag är ju inte anställd eller så, men är på jobbet ändå, så jag kan när som helst.

Hoppas att jag inte skrämmer bort dig nu.
Ha det fint Margot!
Kram Harry"

Jag är alldeles taget av brevet. Vi är lika gamla. Han har bott i Göteborg hela livet också träffas vi via hans inköpslista på ålderns höst. Hur kan det vara möjligt? Vad ska jag svara?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e