Fortsätt till huvudinnehåll

Havet stormar

Igår lyssnade jag på Karlavagnen i P4. Ämnet var fritt och programledaren Lisa Tilling inledde programmet med mycket kloka ord som jag citerat nedan:

"När jag gick i mellanstadiet, så lekte vi ofta ”Hela havet stormar” […] En ganska nervpirrande lek. […] Det var ett rätt stormigt hav.

Ibland så kan jag uppleva att hela livet stormar. Det går höga vågor runt omkring och fyren, som lyser lite svagt långt där borta och som jag har som riktmärke, försvinner med jämna mellanrum i vågorna. Ibland sitter jag i båten och upplever stormen väldigt påtagligt och blir riktigt sjösjuk. Ibland står jag på land och tittar på hur det stormar och håller mig fast i en stadig sten.

Och det finns ju folk som har stillat stormar tidigare och kunde dom så kan jag. För allt någon människa har gjort innan mig kan jag också göra. Så jag tittar på hur det stormar runt omkring mig och bestämmer mig för att lugna ner allt och det genom min mentala styrka och vilja om att få lugn och ro. Jag bestämmer själv hur mycket jag vill att det ska storma eller hur mycket lugn och ro jag vill ha.

När jag när den storm jag har runt omkring mig med negativa tankar och stressad energi så kommer stormen bara att tillta. När jag tar in ny fräsch luft i mina lungor, blundar och ser ett stilla hav inför mitt inre, så kommer min hjärna att ge mig styrka och vilja att få det jag önskar. Jag kan själv stilla stormen."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e