Fortsätt till huvudinnehåll

En annorlunda jul i vår by, 7 december 2016

Det är onsdag morgon och alla barnen från Tomtebacken står vid busshållplatsen och väntar på Benny. Han är försenad och Fredrik tittar på sitt armbandsur och säger:
- Nu får han komma.


Han sparkar lite på en snöklump och Lina funderar på hur lång tid det skulle ta att gå till skolan om Benny fått något fel på bussen. Hon tror att det skulle ta ungefär en halvtimma, men hon är inte säker. Just då kommer den blå minibussen och när Benny stannar och barnen hoppar in i bussen säger han:
- Förlåt. Jag ska ut och träna efter att jag kört er till skolan och jag kunde inte hitta mina gympadojor hemma.
- Ska du träna med morsan, säger Felix.
- Japp, hon skulle ta med sånna där stava till mig. Det kommer kännas lite knäppt, men hon säger att det är bra för magen, så jag får väl offra mig, säger Benny.

Lina och Frida tittar på varandra och fnittrar.
När Benny lämnat barnen vid skolan, så börjar han bli nervös. Han tror att han blivit förtjust i Trine. Han parkerar bussen utanför lanthandeln också skyndar han sig in för att köpa lite choklad.
- Vart är du på väg? undrar Gullan.
- Jag ska ut och träna med Trine, säger Benny och ler.
- Så trevligt, säger Gullan och ler tillbaka.

Gullan tycker att det är dags att Benny börjar träffa lite människor i byn och inte bara sitter hemma framför TV:n och se på fotboll.
Benny stoppar chokladbitarna i fickan på träningsoverallsbyxorna och går i snabb takt till Tomtebacken. Han är redan lite andfådd, när han kommer fram. Trine står och väntar med stavarna och visa Benny hur han ska hålla dem och använda dem när han går, så att han tränar armarna och benen samtidigt. Hon föreslår att de ska gå runt sjön Lången. Benny vågar inte säga att han kanske inte orkar gå så långt. När de gått en kilometer, så är Benny väldigt andfådd och svetten rinner i hans ansikte.
- Skulle vi kunna ta en paus och äta lite choklad, flåsar han. Benny vänder sig mot Trine och tar fram en chokladbit från fickan.
- Lyssnade inte du på min föreläsning igår? undrar Trine och skrattar.


Hon ger honom sin vattenflaska, som hon har i ett bälte runt midjan. Benny dricker nästan upp allt vatten. Han är så törstig. Han lägger tillbaka chokladbiten i fickan och de går vidare. Benny får kämpa för att gå lika snabbt som Trine. De är tysta under promenaden och Benny bestämmer sig för att bjuda Trine på middag när de kommer tillbaka till Tomtebacken. När promenaden är avklarad tar han mod till sig och säger:
- Jo, du Trine jag undrar om du vill äta middag hos mig på fredag
- Det vore trevligt, säger Trine och ler.

Benny är både lycklig och nervös när han går hem.

Målad av Melissa, årskurs 1, Göteborg


Trine går med stavar.

Tror du att Trine och Benny kommer bli kära i varandra?

Vi ses imorgon!

Kommentarer

Blogger sa…
Do you want to get 30 bitcoin downline referrals every month, totally free?

Here is How:

1. Claim 3,000 minimum (3,000/10,000/30,000 levels) free satoshi per day from the MellowAds Faucet.

2. Start a 1 day network-wide campaign (with all of your claimed satoshi) promoting a bitcoin related referral URL.

3. When the campaign is completed, re-claim and re-start.

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e