Fortsätt till huvudinnehåll

En annorlunda jul i vår by, 12 december 2016

Klockan kvart i åtta står Lina och Frida och väntar på Benny vid Tomtebackens busskur. De tittar på Linas pappas tomte, som står uppe på busskuren. Den har hamnat lite på sned och lyser lite svagt.
- Jag tror inte att pappa kommer vinna busskurstävlingen i år. Tomten syns ju knappt, säger Lina. Hon ler och tänker på hur glad hennes pappa hade varit igår, när han var klar med att pynta busskuren.
- Det blir i alla fall lite ljusare för oss på morgonen när vi väntar på bussen, säger Frida.
Benny hämtar dem i sin blå minibuss. Han är ivrig över att få visa barnen busskuren vid Lerdala lanthandel.

- Nu ska ni få se. Jag är riktigt nöjd med min busskur i år, säger han.

Han kör sakta förbi Torstens busskur. Det hänger ner några ljusslingor från taket. Benny skrattar och kör vidare. När han börjar närma sig Lerdala lanthandels busskur, så kör han långsamt och tittar på barnens reaktion i backspegeln.
- Waaaaaoooow, ropar Lina och Frida i kör.
Älgen är verkligen jättestor och den ser nästan riktigt ut. Det är så många små elektriska ljus på den, så det skulle ta flera dagar att räkna dem alla. 
- Vad tycker ni? undrar Benny och vänder sig mot barnen och ler stolt.
- Benny, du kommer vinna, säger Frida och både Lina och Frida applåderar.
Benny vänder bussen utanför lanthandeln och hämtar upp Fredrik, Felix och Linus som står och väntar vid Tomtebackens busskur.

Det är dagen innan lucia och fröken har bokat hemkunskapssalen och planerat att klassen ska baka bullar och kakor. Linas och Fridas klass ska sälja bullarna och kakorna på lucia och de yngre barnen ska sjunga i luciatåget. Alla föräldrar är bjudna till skolan.

När skoldagen är slut och Benny lämnar barnen vid Tomtebackens busshållplats, så ber han Lina och Frida att stanna kvar.
- Jag tyckte att jag och Trine hade så trevligt i fredags och jag hoppades att hon skulle bjuda mig på middag i morse när vi gick en promenad runt Lången. Vet ni varför hon inte bjuder hem mig? frågar Benny.

Flickorna funderar lite och sedan säger Frida:
- Kanske tycker mamma att dina kläder är för små?
- Va? säger Benny förvånat och drar i sin korta tröja och suckar.
- Du har kanske rätt, säger han. Jag tar med mig min Ipad imorgon, så får ni hjälpa mig att beställa kläder.

Lina och Frida vill gärna hjälpa Benny att byta klädstil. De bestämmer sig för att fråga fröken om de kan få göra ett matematikprojekt och planera inköp av Bennys nya kläder. Lina vet att fröken kommer att låta dem göra projektet på lektionstid. Fröken vet hur barn lär sig bäst, tänker Lina och ler. Innan Lina och Frida går ut ur bussen, så frågar de Benny om han också vill komma på deras luciafirande imorgon. Det vill han.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Allting har en början

Det var på den här bloggen allt började. I januari 2015 startade jag en skrivutmaning. Det var tack vare Skrivpuff. En blogg startade av Ann Ljungberg som bjöd på skrivutmaningar varje dag. Det kunde vara en ord eller en bild att skriva utifrån. Jag bestämde mig för att skriva varje dag så länge jag kände att det var roligt. Det blev 111 texter på 111 dagar och mitt under denna skrivutmaning dog min mormor. Det var en oväntad händelse i livet. Hon skulle fylla 80 år 2015, men ingen visste att hennes hjärta snart inte skulle orka mer. Hon stod mig väldigt nära och jag trodde att jag skulle sluta delta i Skrivpuff, men jag fortsatte för min skull, men också för mormors skull. Min dröm var alltid att min mormor skulle få träffa mitt barn, hennes barnbarnsbarn. Nova föddes 3,5 år efter att mormor lämnat jordelivet. Men hon var med när jag och min man gifte oss och det är jag så otroligt tacksam för. Av de 111 texterna valde jag ut ett tjugotal och skapade en bok till minne av min mormor In

För dig som aldrig läst en bok

Jag är författare till sex böcker som alla är kortromaner på mellan 100-115 sidor. Tre av böckerna publicerades under 2020 via bod.se: Barnlängtan  112 sidor (februari) en självbiografi Mitt liv med endometrios  100 sidor (februari) tjugo kvinnors livsberättelser Caisas resa hem  114 sidor (maj) feelgood-roman, trilogi Dessa tre böcker kan du läsa mer om genom att klicka på bokens titel. Om du inte har råd att köpa mina böcker, så gå till ditt bibliotek och be dem köpa in dem. Då kan du låna mina böcker istället. Jag har skrivit tre böcker som ännu inte publicerade, men kommer publiceras 2020 eller 2021 via bod.se: Caisas resa genom krisen Caisas resa till kärleken Slussvaktarinnan i Töcksfors Jag har flera personer i min omgivning som berättat för mig att de aldrig läst en bok från pärm till pärm. Det är för er jag skriver mina böcker. Under perioder i mitt liv har jag varit så stressad att jag varken kunnat läsa böcker eller lyssna på böcker. Det är för e